Before and After: Patienttevredenheid

WP_20160520_09_07_20_Rich WP_20160520_09_07_40_Rich WP_20160520_09_07_51_Rich WP_20160520_09_08_08_Rich 1 WP_20160520_09_08_25_Rich WP_20160520_09_08_42_Rich WP_20160520_09_08_59_Rich WP_20160520_09_09_12_RichWP_20160520_08_56_31_Rich

In de vorige blogpost ‘De Firma Gebakken Lucht’ (LINK) ging het over de wijze waarop zorgorganisaties (incl. verzekeraars) hun patiënten voortdurend op het verkeerde been zetten met misleidende reclame. Sinds de opening van de zorgmarkt is deze misleiding alleen maar groter geworden. Ik durf hier zelfs te stellen dat er sprake is van bedrog. Gelijk met de start van de reclameterreur is ook de tendens om overal een keurmerk voor in het leven te roepen toegenomen en beweren zorginstanties dat ze erg nieuwsgierig zijn naar de tevredenheid van hun patiënten.

Over de waanzin van keurmerken heb ik het ook al eerder gehad (LINK) , nu dan maar het focus op de patiënttevredenheid: Zijn zorgorganisaties daadwerkelijk geïnteresseerd in hun patiënten en hoe deze hun zorg beleven of hebben we hier te maken met dezelfde ‘fopspeen’  die we zien bij de jubelende reclame uitingen en de terreurmerken? Ik hou het op het laatste: de meeste zorgorganisaties interesseert het geen bal of hun patiënten met een tevreden gevoel de deur uitgaan of niet, de primaire focus ligt op productie voor een zo laag mogelijke kostprijs en het zoveel mogelijk in de kiem smoren van klachten. Dit is een wat boude stelling die  om enige uitleg vraagt. Die uitleg ga ik u niet geven. Ik geef u wel een voorbeeld waaruit volgens mij heel duidelijk wordt wat ik met mijn stelling bedoel:

In de illustraties boven deze blogpost ziet u op de eerste acht afbeeldingen de patiëntenevaluatie die mijn afdeling er in 2011, voordat het marktgedrocht echt toesloeg, op nahield. Deze evaluatie is door onszelf, met de verpleging als initiator,  ontwikkeld, de resultaten werden per kwartaal teruggekoppeld. Op basis van de terugkoppeling stuurden we waar nodig direct bij. Afbeelding 9, ‘Help ons verbeteren’,  is het evaluatieformulier dat ergens begin 2015 door het ziekenhuis werd ingevoerd en dat ons evaluatieformulier verving. Een en ander werd zonder overleg met ons ‘geïmplementeerd’. De resultaten van onze eigen evaluatie werden niet meer teruggekoppeld. Ons eigen management heeft overigens ook nergens tegengas gegeven en het ziekenhuisbeleid t.a.v. patiëntenevaluatie gewoon ingevoerd.

Ik denk dat u zelf wel in staat bent om op basis hiervan uw eigen conclusie te trekken.

LV

Author: hwc2016

Blog over Zorgen met Zorg - veilig - met verstand -met (com)passie - humaan - kritisch - constructief

Leave a Reply

