De firma Gebakken Lucht

1prof 2wecare 3patient

Sinds zorg een (markt)product is, is er veel verbeterd aan de presentatie die ziekenhuizen er naar buiten toe op na houden. Het moet er namelijk wel een beetje aantrekkelijk uitzien wil je klanten naar binnen lokken. Websites, foldermateriaal, filmpjes worden bij voorkeur geproduceerd door (dure) communicatieprofs en ook het bedenken van pakkende (misleidende) teksten wordt aan de ‘spinners’ overgelaten. Het motto is gelijk aan dat van alle andere winstgerichte ondernemingen: de klant wil graag belazerd worden (en laat zich makkelijk belazeren), dus waarom zouden wij dat niet doen?

Zo zie je dus als je de diverse ‘ziekenhuis’websites bezoekt alleen maar foto’s van tevreden lachende, zichtbaar dankbare patiënten en personeel dat er ‘professioneel’, vriendelijk en gezond uitziet. In de teksten valt op dat al die ziekenhuizen hun patiënt centraal zetten & als gelijken behandelen, dat ze transparant zijn en dat het ‘zorgen voor de zieke medemens’ geen keiharde business is, maar een missie in het leven van iedere medewerker.

In mijn vorige blogpost (LINK) ging het over mijn hoogbejaarde buurman die in zo’n zorgparadijs werd opgenomen. ‘Seniorvriendelijk’ en ‘Gastvrij’ zijn de termen die mij onder andere opvielen. Over het seniorvriendelijke heb ik het al gehad. Ten aanzien van het ‘gastvrije’ meldt het ziekenhuis in kwestie dat ze de patiënt vooral zien als ‘gast’, ofwel, “de patiënt is te gast in ons leven”. Zonder iets af te willen doen aan de intentie van de medewerkers van dit ziekenhuis, denk ik dat het goed zou zijn om dit soort teksten bij wetgeving te gaan verbieden: ze hebben niets met de realiteit te maken en zijn puur misleidend.

Stelt u zich eens voor dat u bij mij thuis langskomt, als gast wel te verstaan. Hoe zou u het vinden als ik u eerst vroeg om een identiteitsbewijs en u vervolgens zonder u iets aan te bieden in een wachtkamer deponeerde om u daar een half uur te laten wachten, ook al arriveerde u op de afgesproken tijd. En stelt u zich eens voor dat u, als u daarover een klacht wilde uiten, door mij verwezen werd naar een bureaucratische klachtenprocedure. En dat u bij uw vertrek, voordat u weer in de auto kon stappen eerst parkeergeld zou moeten betalen. En probeert u zich dan ook nog eens voor te stellen dat ik u, als u mij om een verslag van uw bezoek aan mij zou vragen, zou weigeren om dit verslag te geven of een dusdanig hoge leesdrempel (officieel schriftelijk aanvragen, 2 weken wachten, kopieerkosten)  op zou werpen dat u het verslag dan maar laat zitten. En stelt u zich dan tot slot ook nog eens voor dat ik u extra kosten in rekening breng omdat u naar mijn tv hebt zitten kijken. Hoe zou u mijn gastvrijheid beoordelen?

Bovenstaande is mijn buurman overkomen en dit overkomt dagelijks andere gasten in de diverse Nederlandse ziekenhuizen. Natuurlijk begrijp ik dat ziekenhuizen zo werken als ze werken. Let op, ik begrijp het, maar ik keur het niet goed. Waar ik me echter het meest aan stoor zijn de mooie plaatjes en praatjes die de ziekenhuizen de wereld inslingeren en waaraan meer tijd en aandacht wordt besteed dan aan de gemiddelde patiënt.

En als ik vervolgens kijk naar mijn rol als verpleegkundige in dit soort gastvrije organisaties, kan ik zonder te overdrijven zeggen dat de mogelijkheden om mijn werk naar een echte gastvrije standaard te doen dusdanig uitgekleed zijn, dat ik me regelmatig schaam voor wat ik patiënten kan bieden. Dat mijn nivo van gastvrijheid nog enigszins acceptabel is, en ik mijn werk nog met plezier en tevredenheid doe, heeft er vooral mee te maken dat ik bijna structureel anderhalf uur per dag (onbetaald want ik schrijf deze uren niet) overwerk om in ieder geval mijn stukje zorg met aandacht, respect en gastvrijheid af te ronden. En ik ben niet de enige verpleegkundige (of andere zorgprofessional) die op deze manier de zorg nog een beetje menselijk houdt.

LV

Author: hwc2016

Blog over Zorgen met Zorg - veilig - met verstand -met (com)passie - humaan - kritisch - constructief

Leave a Reply

