EPIC

Epic

Dit is het epische verhaal van EPIC,  het elektronisch patiëntendossier dat momenteel wereldwijd stevig in opmars is. Aanleiding voor dit verhaal is een tweet die mijn collga HWC blogger Gonda gisteren op de HWC tweettijdlijn plaatste: “As hospitals go digital, human stories get left behind: #Epic is not built to tell a story https://www.statnews.com/2016/04/06/electronic-medical-records-patients/ … via @statnews” Kern van de boodschap van het verhaal dat aan deze tweet hangt, is dat de patient en vooral zijn context, verdwijnt in het digitale EPD geweld. Ik wil dit hier iets nuanceren.

Ik ben niet persé een EPIC believer. Sterker nog, de wijze waarop EPIC met zijn klanten omgaat vind ik niet de schoonheidsprijs verdienen: het is een gesloten organisatie / systeem dat vooral uit lijkt te zijn op het monopoliseren van de EPD wereld en die haar klanten opzadelt met te hoge prijskaartjes en te veel restricties. Het product EPIC is niet verkeerd, als verpleegkundige in een EPIC ziekenhuis is mijn administratie er een stuk overzichtelijker op geworden, hetgeen ook geldt voor de communicatie met collega’s in het hele ziekenhuis. Ook is het niet zo dat ik na de invoering van EPIC minder zicht heb op het ‘totaalplaatje’, inclusief de patiëntcontext. Sterker nog, het overzicht en de organisatie van de dagelijkse verpleegkundige zorg is sterk verbeterd, evenals het plannen en organiseren van (aanvullende) zorg binnen het ziekenhuis. Wat ik wel heb geleerd is dat EPIC net als denk ik alle andere, ook niet digitale dossiers, net zo sterk of zwak is als zijn gebruiker. De functionaliteit van EPIC is ernorm, maar als gebruiker moet je je wel grondig verdiepen in die functionaliteit. Ten eerste moet je weten waar je precies welke informatie vindt, waarna je ook de moeite moet nemen om op die plaatsen te kijken. Om dus het totaalplaatje (inclusief context) te krijgen moet je wat dieper het systeem induiken dan alleen de ‘probleemlijst.’ Dat is een kwestie van discipline en interesse. Ten tweede moet je je verdiepen in de wijze waarop je die functionaliteit kunt benutten om je zorg (samen met de patient) duidelijk te beschrijven en te plannen. Als ik dat goed en zorgvuldig doe, dan is de dagelijkse zorg van iedere patiënt specifiek en met exact de gewenste tijd daarvoor terug te vinden voor iedere zorgverlener. In de praktijk bepaal ik samen met ‘mijn’ patient precies wat de voorkeuren in de te verlenen verpleegkundige zorg zijn. Kortom, EPIC geeft je precies terug wat je erin stopt. Het is aan jezelf hoe gedetailleerd je dit erin stopt en dat je weet waar je dat erin moet stoppen. (en waar je het terug kunt vinden) Met name in het begin vergt EPIC daarom een extra investering, niet alleen in het heel goed leren kennen van de functionaliteit, maar ook in het ontwikkelen van bijvoorbeeld smartphrases, smarttext, smarttools die je het werk daarna fors kunnen vergemakkelijken en verbeteren. Kortom, ik herhaal het nog een keer: in de dagelijkse praktijk is EPIC net zo sterk of zwak als zijn gebruiker.

Grootste nadelen van EPIC zijn de eerder aangegeven geslotenheid van de organisatie (& daarmee het system) en de incompatibiliteit met andere systemen. Wil je structurele wijzigingen in EPIC, dan is dat tijdrovend, vrij complex en duur om te realiseren. De geheimzinnigdoenerij en bureaucratie rondom EPIC zijn even imponerend als het systeem zelf. Ik denk echter dat dit niet des EPIC’s’ is, het is een projectie van alles wat er in de wereld gebeurd: macht, geld, commercie gaat voor alles. Mijn EPD droom is dan ook, gelijk aan mijn hele grote ICT softwaredroom: geen McOs of Windows, maar open source Linux of in dit geval geen EPIC of Whatever, maar open source DigiCare.

LV

Author: hwc2016

Blog over Zorgen met Zorg - veilig - met verstand -met (com)passie - humaan - kritisch - constructief

Leave a Reply

