Ontspoorde Zorg(professional) #4

Eind vorige week overleed een ex patiënt ‘van mij’ , laten we hem hier X noemen, na een jaar op een plek tussen hoop en vrees geleefd te hebben. De vrees werd veroorzaakt door zijn ziekte, blaaskanker, en door een berg aan voor mij onbegrijpelijk geklungel door en tussen diverse zorgverleners en zorginstanties. Dat desondanks de hoop nog heel lang bleef mag daarom een wonder heten, maar gelukkig was de hoop er regelmatig ook nog.

Het meest stuitende stukje zorggeklungel kreeg ik gisteren aan de telefoon te horen van de broer van X. Nadat ik de rouwkaart binnenkreeg belde ik deze broer om mijn condoleances over te brengen en werd ik getrakteerd op een staaltje onbenul waarvan mijn mond nog steeds openstaat.

Twee weken voor zijn overlijden, prognose was op dat moment allang duidelijk: ‘terminaal’, sprak X met een arts. X leed al maanden aan enorme pijnen en had op dat moment weer eens een hele slechte nacht achter de rug. X vroeg de arts om euthanasie, simpelweg omdat hij niet meer met deze pijnen verder kon. Het antwoord van de arts was dat dit geen goed moment was om hierover te praten. Argument: je hebt nu een hele slechte nacht gehad en je voelt je ook nu nog beroerd. De arts had nog wel een hoopgevende mededeling voor X: als je je wat beter voelt en je wilt hierover praten, dan mag je me bellen. Ik werk op maandag en woensdag.

Op papier valt deze arts niets te verwijten, hij heeft nergens een wet of procedure overtreden, zijn dossier is ongetwijfeld op orde en ik weet zeker dat hij alle door beleidsmakers en verzekeraars gewenste ‘Vinkjes’ netjes zet. Hij zal zeker zijn contract met de verzekeraar behouden. Immers zolang je beleid, verzekeraar en jezelf centraal zet in het verlenen van zorg, gaan in dit ‘beschaafde’ zorgland alle deuren voor je open. Dat deze man volkomen ongeschikt is voor het uitvoeren van zijn beroep is verder bijzaak. Bij wijze van uitzondering doe ik op dit blog daarom toch een keer mee met de ‘vinkjesterreur’.

LV

ongeschikt

Author: hwc2016

Blog over Zorgen met Zorg - veilig - met verstand -met (com)passie - humaan - kritisch - constructief

Leave a Reply

