Ontspoorde Zorg(ondersteuning)

computer-says-no

Ik werk in een ziekenhuis waar nog niet zolang geleden een fusie heeft plaatsgevonden en waar, ook nog niet zo lang geleden, een nieuw EPD is ingevoerd. Beide ingrepen onder het , nooit bewezen, motto: efficiënter en goedkoper.

Met de invoer van het EPD werden wij getrakteerd op een geheel nieuw computerpark, inclusief een bataljon COW’s. (Computers On Wheels). Met de fusie werd de procedure voor het melden van storing, reparatieverzoeken en zo volledig gedigitaliseerd. Dit laatste houdt in dat waar tot voor kort 1 telefoontje aan de centrale helpdesk voldoende was, we nu digitaal een formulier moet invullen.

Ik ga u hieronder 2 voorbeelden geven van hoe dit in de praktijk tot voor kort ging en tegenwoordig gaat:

  1. Inlogproblemen COW

Tot voor kort:

  • Ik: Ik bel 0000: “Goedemorgen, met Lex van afd. XX. Ik heb een COW die inlogproblemen geeft.”
  • Helpdesk: “Hoi Lex, ik zet ‘m op de lijst.”
  • Ik: Dank je, ik wacht in spanning af”

Gesprek duurde nog geen minuut, meestal dezelfde dag werd de’ COW’ onder handen genomen.

.Tegenwoordig:

  • Ik log in op het intranet en zoek waar ik moet melden: in dit geval afdeling IT
  • Ik open het meldingsscherm, alwaar ik 10 (TIEN!!!) velden in moet vullen, inclusief het nummer van de COW en de ruimte waarin de COW te vinden is. Helaas zijn nog niet alle COW’s in het systeem ingevoerd, dus het nummer wordt niet herkend. Daarnaast zijn COW’s mobiel en niet gebonden aan een ruimte. Aangezien de COW het soms wel, soms niet doet, is hij nog wel in gebruik, dus is er geen ruimte toe te wijzen. Ik MOET echter een nummer en een ruimte invoeren, anders kan de melding niet verstuurd worden.
  • Ik bel 0000, kom daar 5 minuten in de wacht (wegens drukte) en leg het probleem voor. Het kost 2 minuten voor alle ins and outs duidelijk zijn, waarna de melding wordt gemaakt.
  • Een dag later arriveert de COW reparateur, die geïrriteerd is vanwege het feit dat de COW niet in een vaste ruimte staat , waardoor hij nu op zoek moet naar het arme beest.

Al met al ben ik 15 minuten met de melding zoet geweest.

  1. Zuurstof

Tot voor kort:

  • Ik bel 0000: “Goedemorgen, met Lex van afd. XXX. Ik heb 4 lege zuurstofflessen. Graag inruilen voor 4 volle.
  • Helpdesk: “Ga ik voor je regelen Lex”

Gesprek duurde max. 30 seconden. Probleem opgelost.

Tegenwoordig:

  • Ik log in op het intranet en zoek waar ik moet melden: in dit geval ???
  • Ik kom er niet uit waar ik deze melding weg moet zetten. Ik vraag wat rond, zoek in de database, ondermeer met de zoekterm ‘zuurstof’,  maar het blijft ???
  • Ik bel 0000 en sta wederom een aantal minuten in de wacht.
  • Ik leg mijn probleem voor. Gelukkig weet Helpdesk wel hoe het moet en legt het me uit.
  • Ik ga wederom naar het intranet, open het meldingsscherm, alwaar ik vervolgens 8 (ACHT!!!) velden verplicht in moet vullen:
  • Categorie: Gebouw / Terrein
  • Subgroep: Gebouwen / Terrein
  • Item: Medische Gassen
  • Gebouw:  ‘Onze locatie’
  • Ruimte: xxxx
  • Toelichting: ‘SVP 4 lege zuurstofflessen omruilen.
  • Functie Melder: pleegbroeder
  • Telefoonnummer melder: xxxx

Dit kostte me wederom 15 minuten. De vervolgmeldingen kosten uiteraard geen 15 minuten, maar zijn met 2 tot 3 minuten meer tijdrovend en arbeidsintensief dan ze waren.

Misschien ligt het aan mij, maar ik zie hier geen toename van efficiëntie en ook geen kostenreductie.

Author: hwc2016

Blog over Zorgen met Zorg - veilig - met verstand -met (com)passie - humaan - kritisch - constructief

Leave a Reply

