Wederzijds respect noodzakelijk vÒÒr medische fouten

 chickentrust

Jongstleden gisteren schrikkeldag blogde mijn HWC-partner Gonda een post onder de titel Wederzijds respect noodzakelijk na medische fouten’ Deze post is een (mijn) vervolg hierop. Zoals u kunt zien heb ik in de titel bij dit epistel een woord veranderd: in plaats van ‘na’ staat er nu ‘vÒÒr’. Een kleine wijziging die in de praktijk enorme implicaties heeft. Ik denk namelijk dat het gros aan medische fouten te wijten is aan een gebrek aan (wederzijds) respect dat al aanvangt voordat er daadwerkelijk een aantoonbare medische fout gemaakt is. (maar dat wel direct leidt naar de uiteindelijke aantoonbare medische fout) Ook zet ik hier nu het woord ‘wederzijds’ tussen haakjes, omdat ik denk dat het merendeel van ‘onze’ patiënten meer respect voor ons heeft dan dat het omgekeerde het geval is. Waarmee de titel van deze blogpost eigenlijk moet zijn: ‘Respect zorgaanbieders noodzakelijk vÒÒr medische fouten.’ En met zorgaanbieders heb ik het over het hele gremium dat zich bezig houdt met het aanbieden van zorg: van minister VWS tot raden van bestuur tot politici tot dokters tot zorgassistenten tot ………

Degenen die mijn posts volgen weten dat ik het te kort door de bocht vind gaan om de verantwoordelijkheid voor de afbraak van een humaan zorgstel bij de bewoners van de Ivoren Torens en de pluchetijgers te leggen. Immers, wij als zorgprofessionals laten het allemaal gebeuren en we doen er braaf aan mee. Zo volg ik in mijn dagelijkse werk veel regels en richtlijnen die ik of overbodig of zelfs klinkklare onzin vind en doe ik net als al mijn andere collega’s net zo hard mee aan het zetten van ‘vinkjes’ op de meest idiote formulieren. En ook kijk ik bij aanmeldingen voor opname die ik in mijn dienst krijg in eerste instantie niet naar hoe hard die opname nodig is, maar of de hele administratieve reutemeteut, incl. postcode, klopt. En ook stuur ik patiënten na opname (te snel) terug in een situatie waarvan ik weet dat de kans op (het opnieuw ontstaan van dezelfde) problemen ongeveer 99% is. En heb ik mezelf er op betrapt dat ik inmiddels  termen als ‘productie’, ‘merknaam’ en ‘zorgstraat’ apathisch over me heen laat komen. En doe ik netjes mee aan het behalen van criteria voor onzin certificaten / accreditaties, omdat we die nu eenmaal van de verzekeraar moeten behalen. En verloochen ik dagelijks datgene dat in mijn beroepscode staat en waarvan ik ooit plechtig beloofd heb dat ik me eraan zou houden. En werk ik in een toko die op papier alles mooi voor elkaar heeft, maar die in de praktijk net zoals 95% van alle toko’s net zo hard mee moddert in een cultuur van misleiding en hypocrisie. Hierbij de aantekening dat we vooral onszelf misleiden en daarmee vooral zelf verantwoordelijk zijn voor de creatie van het moeras waarin we nu zelf verzuipen.

Mijn excuses voor bovenstaand gedrag zijn dezelfde excuses als die van mijn directe collega’s, mijn management, mijn Raad van Bestuur: ‘iedereen doet het’, ‘er moet brood op de plank’ en ‘het wordt ons opgelegd’, om er eens een paar te noemen. Dat uit deze excuses een volslagen disrespect voor ‘onze’ patiënten en, erger nog, een behoorlijk gebrek aan zelfrespect spreekt, daar denk(en) ik / we liever niet al te hard over na.

Zolang deze cultuur van ‘niet nadenken’, ‘slikken’ en het zoeken van slappe excuses ook op de werkvloer en bij het management van zorgorganisaties opgeld doet en zolang wij als zorgprofessionals ons zelfrespect niet hervinden,  zal er in de zorg niets veranderen en kunnen de marktadepten in alle rust verder gaan met hun verwoestende werk. En geef ze eens ongelijk!!!

LV

Author: hwc2016

Blog over Zorgen met Zorg - veilig - met verstand -met (com)passie - humaan - kritisch - constructief

Leave a Reply

