Disruptie

resizedimage475458-Zorgrobot-robot-voor-zorgtaken

22 Januari jl., trok deze tweet van @daandohmen mijn aandacht: “Deel 2 van mijn disruptieve zorgvoorspellingen voor 2016 is nu hier te vinden” De link in de tweet leidde me naar een bijzonder interessante blogpost op een bijzonder interessant blog (‘Kennisontwikkeling – Continu de zorg verbeteren’) over innovatieve technologische toepassingen in de zorg van nu en de toekomst. De disruptie sloeg direct meedogenloos toe bij de eerste voorspelling, nummer 4 in de reeks tot dan toe: “Zorgrobots worden sociaal.”

Tsja, daar sta je dan met je overtuiging dat de menselijke maat, en daarbij menselijk contact in het bijzonder, DE grondslag onder optimale zorg is: een relatie gebaseerd op respect, wederkerigheid en compassie. Anders gezegd een sociale relatie van mens tot mens. En dan, BATS, BOEM, staat daar zwart op wit dat dat ook zomaar ineens ‘van mens tot robot’ kan worden.

Ik kan me de feeststemming bij zorgverzekeraars en delen van het zorgmanagement al voorstellen. Het dak gaat eraf in die contreien. Stel je voor, kunnen we een groot deel van die lastige, onvoorspelbare zorgmedewerkers vervangen door robots. Iets wat overigens al jaren geprobeerd wordt door zorg in te pakken in zoveel regels, voorschriften en protocollen dat je als zorgverlener eigenlijk al niet veel meer kunt zijn dan een soort robot.

Nu ben ik absoluut niet tegen innovatie in het algemeen en de toepassing van nieuwe technologie in de zorg in het bijzonder. Sterker nog, ik denk dat veel opties de zorg alleen maar kunnen verrijken. Het vervangen van menselijk sociaal contact door de inzet van robots is me op dit moment echter nog iets te disruptief. Iets waarvan ik overigens ook denk dat het onmogelijk is (hoe schattig en sociaal de bij deze blogpost toegevoegde foto ook moge zijn), omdat juist datgene dat ons menselijk maakt, noem het de ziel, het hart, de kern, nooit vervangen kan worden door iets wat dat niet heeft.

Als ik schrijf, “niet vervangen kan worden”, bedoel ik niet dat dat niet zal gebeuren. Het is nog slechts een kwestie van tijd dat de ‘sociale robot’ zijn intrede zal doen in de dagelijkse zorg en dat dit ook ten koste zal gaan van ‘zorg van vlees en bloed’. Ik hoop het in mijn zorgpraktijk niet mee te maken en ook als patient hoop ik dat het me bespaard zal blijven. hoewel er in de praktijk nu al talloze voorbeelden zijn van hulpverleningscontacten waarin een sociale robot mogelijk te preferen is.

LV

Author: hwc2016

Blog over Zorgen met Zorg - veilig - met verstand -met (com)passie - humaan - kritisch - constructief

Leave a Reply

