Treurmerk

imagesY8TQ68Q2

Nog niet zo lang geleden was ik op een zaterdagavond op ziekenbezoek bij een van onze buren die voor een niet heel complexe ingreep enkele dagen opgenomen werd in een middelgroot regionaal ziekenhuis. Buur, 80+, was zeer te spreken over de zorg: aardige broeders en zusters, prima eten, enzovoort. Alleen het douchen en het naar de wc gaan was wat lastig: kleine douche-toiletruimte, moeilijk manoeuvreerbaar voor de wat wankel ter been zijnde buur en zijn rollator. Hij was vanochtend bijna gevallen, zo vertelde hij.

Ik dacht kom, doe eens gek, en ik wierp een blik in de gewraakte ruimte. Dat viel niet mee, want het was er redelijk donker en het licht reageerde niet op een ruk aan het touwtje. Buur wist me te vertellen dat het licht al sinds gisterenavond stuk was en dat dat best wel lastig was. Maar met de deur open kon hij het allemaal wel zien. Ik dus ook de deur open laten en hoewel het nog tamelijk schemerig bleef, kon ik wel wat meer onderscheiden. Ik moet zeggen dat ik daar niet heel vrolijk van werd: een zeer krappe douche-toiletruimte met een laag maar venijnig drempeltje bij de toegang, geen douchestoel en een laag toilet zonder steunen. In mijn gedachten zag ik buur al halsbrekende capriolen uithalen om binnen deze ruimte iets sanitairs te doen. Want buur zal natuurlijk nooit om hulp vragen, ook al zit ie met zijn rollator klem tussen toilet en wastafel. ‘Ze hebben het hier al druk genoeg.’

Maar goed, wat niet is, is niet en is ook niet direct op te lossen. Toen ik wegging drukte ik buur op het hart dat hij toch om hulp moest vragen, mocht hij op avontuur in de douche/toiletruimte willen gaan en meldde ik nog even bij de verpleging dat de lamp van die ruimte al sinds gisterenavond stuk was. Dat bleek inderdaad bekend bij de dienstdoende pleegzuster en die had het ook al gemeld, maar dat zou waarschijnlijk pas maandag opgelost worden. Zelf mocht de verpleging geen lamp verwisselen (hoogcomplexe handeling) en de Facilitaire Ploeg kwam daar in een weekend zeker niet voor langs.

Thuis keek ik nog even op de website van het bewuste ziekenhuis. Behalve heel erg blije dokters, zusters, broeders, schoonmakers en stralende patienten, meldde het ziekenhuis bij het laatste nieuws trots dat zij sinds kort in het bezit waren van het keurmerk ‘Seniorvriendelijk Ziekenhuis.’ En kreeg ik spontaan weer even een ‘treurmerk momentje’, waarbij de volgende vragen, in willekeurige volgorde, door mijn geplaagde brein schoten:

  • Op welke afdelingen van dit ziekenhuis zijn de keurmeesters langsgeweest?
  • Wat stelt het keurmerk ‘Seniorvriendelijk Ziekenhuis’ voor als alleen al een bezoek aan een douche/toiletruimte op een willekeurige afdeling voor de gemiddelde bejaarde een levensbedreigende onderneming wordt.
  • Belazert de ‘Seniorvriendelijke keurmerkclub’ nu de ziekenhuizen?
  • Of belazert dit ziekenhuis zijn patienten door te pronken met een dergelijk keurmerk?
  • Wat kost dan nou eigenlijk allemaal, zo’n keurmerkje?

Retorische vragen natuurlijk, maar desondanks toch nog even de antwoorden:

  • De keurmeesters hebben waarschijnlijk ruim van tevoren aangegeven welke afdelingen / ruimten zij zouden bezoeken.
  • Het keurmerk ‘Seniorvriendelijk Ziekenhuis’ is een wassen neus. Een PR-gedrocht dat eigenlijk onder de noemer fraude en oplichting valt.
  • De ‘Seniorvriendelijke keurmerkclub’  belazert iedereen, behalve de eigen portemonnee.
  • Het ziekenhuis belazert zijn patienten en zichzelf door in dit ‘Treurmerk’ te trappen en hiermee te pronken op de eigen site.
  • Veel te veel geld dat beter aan echte zorg besteed kan worden.

Meer over de keurmerken terreur volgt binnenkort in dit theater!!!

LV

 

Author: hwc2016

Blog over Zorgen met Zorg - veilig - met verstand -met (com)passie - humaan - kritisch - constructief

Leave a Reply

