Kopzorgen

aai

Het vuurwerk van de jaarwisseling lag nog na te smeulen, de oliebollen waren nog maar half verteerd en de champagneroes  sudderde nog aangenaam door in mijn lijf, toen ik met een klap weer neerkwam op het beton van de realiteit. De aai over de bol’ zou taboe gaan worden in de zorg. Sterker nog, iedere vorm van lichamelijk contact, behalve een ferme handdruk, zou intolerabel zijn. Tenminste, dat zou ‘men’ bij de IGZ verkondigd hebben, zo stond er te lezen in bijna alle zichzelf respecterende periodieken.

Een ernstige vorm van paniek maakte acuut en wreed een einde aan mijn behaaglijke gevoel van welbevinden en vrede op aarde. Al jarenlang is het mijn gewoonte om iedere patiënt die mijn pad kruist grondig af te lebberen, in een warme omhelzing te nemen terwijl ik ook als een bezetene aaitjes over de bol uitdeel. Nooit een klacht over gehad. En heel therapeutisch, want al die patiënten waren op slag genezen. Ik zag ze in ieder geval nooit meer terug…… En dan nu ineens, out of the blue, als een donderslag bij heldere hemel, en ook nog eens volkomen onverwacht zou dat allemaal verleden tijd worden en zou ik me moeten gaan beperken tot een ferme handdruk…..!!!!

Drie dagen lang ging ik door een hel. Ik had geen trek meer in eten of drinken, ik verwaarloosde mezelf en deed ik geen oog meer dicht, bang als ik was voor nachtmerries over ‘handdrukkende’ zorgverleners. De bevrijding kwam vanuit de IGZ zelf. “De Inspectie voor de Gezondheidszorg staat niet achter de quote dat het enige fysieke contact in de zorg alleen een handdruk mag zijn. Er mag meer dan alleen een handdruk.”, zo stond er op 14 januari op de website van TVZ te lezen.

Ondertussen werd er met deze kwestie wel een behoorlijk hete soep opgediend. Want wat kan er nu wel en wat kan er niet in termen van fysiek contact tussen hulpverlener en patiënt? Zou je door het verbieden van fysiek contact voorkomen dat er grenzen overschreden worden? Wat is de waarde van fysiek contact in een hulpverleningsrelatie? Vragen, vragen en nog eens vragen.

Gelukkig werd de soep ook dit keer niet zo heet gegeten als ze werd opgediend. En het mooie van het hele verhaal is dat iedereen, voor en tegenstanders, weer eens goed aan het nadenken werd gezet over dit beladen thema. Zo heb ik besloten om me voortaan te beperken tot een innige knuffel en een bescheiden aai over de bol. Het aflebberen schaf ik af. Toch niet zo hygiënisch en bovendien smaakt niet iedereen even lekker…….

LV

Author: hwc2016

Blog over Zorgen met Zorg - veilig - met verstand -met (com)passie - humaan - kritisch - constructief

Leave a Reply

